Stress, udbrændthed og søvnproblemer

Symptomer på stress og udbrændthed:

Fysiske symptomer

  • Indre uro
  • Hovedpine
  • Hjertebanken
  • Mavesmerter

Psykiske symptomer

  • Ulyst
  • Træthed
  • Irritabilitet
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Angst
  • Depression

Stress er en epidemi i vores samfund, hvor der er øget pres fra omgivelserne og arbejdspladsen. Samfundet bliver mere og mere komplekst og vi har meget at forholde os til. Vi lever i tider, hvor vi tror på, at alle muligheder er åbne og vi alle kan opnå det, vi ønsker. Vi stræber efter det perfekte liv og ønsker tilfredshed i alle områder af vores liv. For mange af os har døgnet for få timer til at få tid til alt det, vi ønsker af vores arbejdsliv, studieliv, famlieliv og fritidsliv. Derfor oplever mange mennekser at skulle løbe hurtigt for at nå det hele. Der er ikke meget tid til afslapning og at koble af, for der er altid noget man ’burde’ lave.

Stress kan udløses af for meget arbejde, krav fra familien, studiet eller andet i dit liv, hvor du ikke føler du slår til eller synes du ’burde’ gøre det bedre.

Udbrændthed er når du ikke magter at stå op om morgenen, du har ingen energi og kan ikke klare tanken om at skulle på arbejde. Tilstanden kan minde om depression og manger får også den diagnose. Ved udbrændthed ligesom ved stress, er det vigtigt at finde årsagen og arbejde på, at forebygge og genopbygge krop og psyke.
Mange arbejdspladser oplever et forøget pres siden finanskrisen og nedskæringer resulterer i, at mange mennesker skal udføre mere arbejde end før.

Andre årsager til stress på arbejdspladsen kan være: Skiftende arbejdstider, for lidt eller ingen indflydelse på egne arbejdsopgaver, uklare forventninger, dårligt arbejdsmiljø psykisk, uforudsigelighed og mobning.

Andre typiske årsager til stress kan være, at ikke kunne leve op til andres forventninger, hvis man føler sig truet, lever i usikkerhed i lang tid (for eksempel efter en fyring), økonomiske problemer, hvis man har svært ved at sige nej og problemer i parforholdet.

Det vigtigste i behandlingen af stress er i første omgang at få ro og hvile. I nogle tilfælde kan en sygemelding være nødvendig. Derefter skal man se på hvad, der udløste stress tilstanden og forsøge både at bearbejde og tale om årsagen. Det er vigtigt at få værktøjer til at håndtere perfektionisme, forventninger, negative tanker, krav, grænser, at lytte til sine behov og kroppen, samt hvordan man kan forebygge at stress tilstanden kommer tilbage.

Anbefalet litteratur:

Relaxation and Stress Reduction Workbook. Martha Davis and Elizabeth Robbins Eshelman, 2008